Donja Hota

THEATER PERFORMANCE 01—02.03.2024

EN

For Donja Hota, Enkidu brings together the artists Betina Abi Habib, Leila Anderson, Ana Vilela Da Costa, Yasmine Deroui, Line Mertens, Arzu Saglam, Nadia Lauro and Alma Saray. Gathered around the legacy of feminist writer Nawal El Saadawi, they weave themselves into a collective identity called Donja Hota.

As Donja Hota they reflect upon a life of dissidence:

jumping on the possibility of stubborn idealism,
preparing to fight for the cause of pleasure,
amplifying the root system,
examining the surreality of the tools we are given,
pulling strands of freedom from their body archive,
tearing at society’s foundational illusions,
generating an unfolding territory.

Donja Hota’s name mirrors that of Don Quixote. They are mistaken for a hero and a fool. Rather than chasing windmills, however, Donja Hota shares a life, as it can be lived.

Enkidu Khaled is a theatre maker and performer. He studied theatre in Baghdad and at DasArts in Amsterdam and now lives and works in Brussels. Having lived in both the Middle Eastern and European worlds, Khaled uses theatre to challenge the clichés and fantasies that both worlds have about each other. He has previously appeared in Kaaitheater’s programme with God 99 and Tank Tink/One

from and with Betina Abi Habib, Leila Anderson, Ana Vilela Da Costa, Yasmine Deroui, Enkidu Khaled, Line Mertens, Arzu Saglam, Alma Saray | visual installation Nadia Lauro | light design Luc Schaltin | textual response Joachim Robbrecht | process visualsation Enrica Camporesi | artistic inspiration Edit Kaldor | technical support Hamdan Saray | video work Dhyaa Joda | armour knitting Chloé Courcelle | movement tips Keyna Nara | production Platform 0090 / Enkidu Khaled | coproduction Kaaitheater, De Brakke Grond, C-Takt, Het Laatste Bedrijf | with the support of the Flemish Community, Tax Shelter measure of the Belgian Federal Government and Gallop Tax Shelter.

NL

Voor Donja Hota nodigt Enkidu verschillende artiesten uit: Betina Abi Habib, Leila Anderson, Ana Vilela Da Costa, Yasmine Deroui, Line Mertens, Arzu Saglam, Nadia Lauro en Alma Saray. Ze verzamelen rond de erfenis van de feministische schrijver Nawal El Saadawi en nemen samen een collectieve identiteit aan, die van de figuur Donja Hota.

Als Donja Hota denken ze na over wat een non-conformistisch leven kan zijn:

je storten op de mogelijkheden van koppig idealisme,
je klaarmaken om te vechten voor genot,
het ondergronds systeem versterken,
kijken naar de absurditeit van tools die we hebben gekregen,
de sporen van vrijheid uit het archief van je lichaam trekken,
de fundamentele maatschappelijke illusies verscheuren,
een ontplooiend terrein voortbrengen.

Donja Hota’s naam weerspiegelt die van Don Quichote. Beiden worden verkeerdelijk gezien als helden en dwazen. Maar Donja Hota strijdt niet tegen windmolens. Ze deelt een leven en manieren waarop het geleefd kan worden.
Enkidu Khaled is een theatermaker en performer. Hij studeerde theater in Bagdad en bij DasArts in Amsterdam, en woont en werkt vandaag in Brussel. Khaled leeft zowel in de Midden-Oosterse als de Europese wereld, en gebruikt theater om de clichés en fantasieën uit te dagen die beide werelden over elkaar hebben. Hij stond eerder al op het Kaaiprogramma met God 99 en Tank Tink/One.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *